29آوریل 2024- محققان دریافته‌اند که نسبت هایپرگلایسمی استرس (SHR)، معیاری از هایپرگلایسمی حاد در پاسخ به استرس، می‌تواند مرگ‌ومیر قلبی عروقی را در بیمارانی با سه رگ بیمار(triple-vessel disease) مبتلا به سندرم کرونری حاد (ACS) پیش‌بینی کند. محققان در مطالعه ای که شامل بیماران TVD (بیماری 3 رگ کرونر) مبتلا بهACS  از دو مرکز مستقل بود، ارتباط قوی بین سطوح بالای SHR و افزایش خطر مرگ و میر قلبی عروقی را مشاهده کردند. این مطالعه توسطYu Zhang  و همکارانش در مجله Cardiovascular Diabetology منتشر شد.

ارزیابی خطر درTVD به دلیل پیچیدگی این بیماری همچنان یک چالش است. هایپرگلایسمی ناشی از استرس، یک پاسخ حاد متابولیسم گلوکز در طول استرس است که می تواند بینش هایی را در مورد وضعیت هایپرگلایسمی حاد واقعی بیمار ارائه دهد. این مطالعه با هدف بررسی ارزش پیش آگهی SHR در بیماران TVD مبتلا به ACS و نقش آن در طبقه بندی خطر انجام شد.

در مجموع 3812 بیمار TVD مبتلا به ACS در این مطالعه وارد شدند. در اندازه‌گیری‌های اولیهSHR[1]  محاسبه شد و بیماران به‌مدت میانگین 5.1 سال پیگیری شدند. نقطه پایانی اولیه این مطالعه مرگ و میر قلبی عروقی بود. برای ارزیابی ارتباط بین SHR و مرگ و میر قلبی عروقی از تحلیل رگرسیون کاکس استفاده شد. این مطالعه همچنین از مدل SYNTAX II (SSII) به عنوان مرجع برای ارزیابی ارزش پیش‌بینی افزایشی SHR استفاده کرد.

یافته های کلیدی مطالعه به شرح زیر بود:

 از 3812 بیمارTVD مبتلا به ACS، 219نفر (5.8%) در طول دوره پیگیری دچار مرگ و میر قلبی عروقی شدند.

 سطوح بالای SHR با افزایش خطر مرگ و میر قلبی عروقی با یک الگوی J شکل، مرتبط بود(نسبت خطر تعدیل شده 1.809، فاصله اطمینان 95% : 1.160-2.822، P=0.009).

 ارزش پیش آگهی SHR در درجه اول در بیماران مبتلا به دیابت به جای بیماران بدون دیابت مشاهده شد.

 بهبود مدل: افزودن SHR به مدل SSII توانایی مدل را برای پیش بینی مرگ و میر قلبی عروقی در بیماران TVD مبتلا به ACS بهبود بخشید.

این مطالعه تایید کرد که سطوح بالای SHR با خطر مرگ و میر طولانی مدت قلبی عروقی در بیمارانTVD  مبتلا به ACS مرتبط است. علاوه بر این، SHR ارزش پیش‌بینی افزایشی را فراتر از مدل استاندارد SSII ایجاد نمود. ارزیابی SHR ممکن است به بهبود طبقه بندی خطر در بیماران TVD تحت استرس حاد کمک کند و رویکردهای درمانی شخصی بهتری را ارائه دهد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/stress-hyperglycemia-ratio-predicts-cardiovascular-mortality-in-triple-vessel-disease-patients-study-127769

 



[1] Stress Hyperglycemia Ratio orSHR = admission blood glucose/[(28.7 × HbA1c%) – 46.7]